Tréningek a képességfejlesztésért

2015.09.28 14:04

Tréningek a képességfejlesztésért

A vállalati tréningek kiválasztását a kompetencia-térképek, munkaköri leírások, munkakör-értékelések tisztázása során, és a tapasztalatok alapján célirányosan lehet kialakítani dolgozók és egyúttal a cég fejlődése érdekében. A paletta széles és a jól felmért vállalatti igények határozzák meg teljes körűen, milyen tréninget válasszanak. A hatékonyság és a beválás miatt, érdemes pontosítani mi a célunk a tréninggel, hogyan kívánjuk ezzel a vállalati és egyéni érdekeket közelebb hozni egymáshoz. Mindezekért a választást komoly tervező munka előzi meg, melyben a humán-kontrolling is szerepet játszik, például képzésmegterülés-számításokkal. A tréning szükségességének felmérése során a dolgozói igényeket is szükséges figyelembe venni, amit egy dolgozói kérdőíves felméréssel oldhatunk meg. A jó döntés meghozását megkönnyíti az árajánlat kérése, riportálás és jelentéskészítés a vezetők számára. A rossz választással viszont az ellenkezőjét érheti el és felesleges pazarlást eredményezhetnek cégüknek. Cél, hogy a képzésekkel növelhető legyen a munkavállalók motivációja, kompetenciája a feladatok elvégzésére.

 

Tehát döntsünk megfontoltan, most ennek érdekében nézzünk néhány tréninget:


  1. vezetői készségfejlesztés
  2. kommunikáció, ezen belül: általános kommunikáció, testbeszéd, asszertivitás, konfliktuskezelés, tárgyalástechnika, prezentáció
  3. leadership (vezetőképzés)
  4. coaching (on-the-job)
  5. problémamegoldás (problem solving)
  6. célkitűzés (managing by objecting)
  7. időgazdálkodás
  8. delegálás
  9. csapatépítés
  10. outdoor programok
  11. projektmenedzsment
  12. ügyfél és partnerkapcsolatok
  13. értékesítés
  14. ügyfélszolgálat
  15. panaszkezelés
  16. értékek a gyakorlatban
  17. változások menedzselése
  18. train the trainer / trénerképzés www.karrieriskola.hu

 

Mint látjuk a tréningek palettája színes, mint ahogy a tréningcégek minőségi munkája között is óriási a szakadék, ezért jól átgondolt stratégiát, kutatómunkát és képzési tervet szükséges készíteni. A tréningek célja, tematikája, didaktikája meghatározza annak eredményességét, ezért érdemes komoly háttér információt gyűjteni, elemezni és egyeztetni a vezetőkkel, az érintett dolgozókkal, mert a jól megválasztott tréningek versenyképessé teszik a vállalatokat, a piacon és növelik a profitot.

Megállapítható, hogy a vállalati képzések a motiváció szolgálatában eredményesen szerepelnek. Hatásuk egyedül álló módon, erősíti a belső motivációt, ugyanis a jól eltalált, egyéni igényeket is kielégítő képzés növeli a feladatok elvégzésének hatékonyságát, vagyis minőségét, gyorsaságát és felelősségét. A személyes fejlődés és a karrierépítés lehetősége ösztönzőleg hat, elősegíti a kompetens munkavégzést. Az intraperszonális, egyénen belüli viszonyokat, az ego fenntartását és a szuper ego teljesülését szolgálhatja az egyéni érdekek érvényesülése. Csökkenti a feszültséget, a stressz helyzetet és elősegíti a konfrontációs szituációk kezelését, így támogatva az interperszonális viszonyok alakulását. „Egy igazi hatásvizsgálat: figyelembe veszi a résztvevők benyomásait, az egyéni tanulás mértékét, a viselkedésváltozást a munkahelyen és a szervezet számára hozott hasznot vizsgálja” (2000, Klein Sándor)

A tréning módszerek validitása azt mutatja, hogy azt a hatást érték el a tréninggel, amit vártak tőle?! A tréningeket követő dolgozói elégedettségi felmérések sok esetben jól mutatják, hogy elérték a célt, vagy sem, valamint a tréninget követően megfigyelt teljesítmény, magatartás vagy amilyen kompetenciát fejleszteni kívántak változott –e! „Az emberek nem változnak túl sokat. Nem érdemes időt vesztegetni arra, hogy pótoljuk, ami hiányzik, Próbáljuk inkább kihozni belőlük azt, ami bennük van! Azt is épp elég nehéz.” - Buckingham és Coffman  (2000, Klein Sándor)