Interjú Terecskei Edit Virágkötővel és virágbolti eladóval

"Ki a virágot szereti rossz ember nem lehet." Interjúalanyom Terecskei Edit virágkötő és virágbolti eladó.

 

AZ INTERJÚ

A kereskedelem csupa pszichológia, hiszen a fogyasztók, vásárlók igényeinek felismerése nem egyszerű feladat! Mit jelent Önnek a vásárlóbarát légkör kialakítása?

Nekem a vásárlóbarát légkör azt jeleni, hogy szívesen visszatérek arra a helyre, ahol szívesen látnak engem.

 

Mit gondol a belső motivációról?

Belső motiváció számomra az örömszerzés és az, hogy elégedett legyen a vásárló. Úgy érezze, hogy tényleg vele foglalkozom és odafigyelek rá.

 

Milyen értékrend szerint végzi eladói munkakörét?

A vevő a legfontosabb, az Ő boldogsága az én elismerésem.

 

Kérem, mondjon el egy történetet melyben egy „nem könnyű” vásárlónak sikerült igénye szerinti csokrot kötni vagy egyéb ajándékot eladni.

Konkrétan nem emlékszem ilyenre, mert én általában kibeszéltetem az emberekből a problémákat és ez által elég könnyen boldogulok a „mégoly” problémás vevővel is.

 

Véleménye szerint milyen személyiséggel és képességekkel rendelkezzen egy virágboltos eladó?

Szerintem ezen az oldalon nagy türelemmel kell rendelkezni, hiszen azért vagyunk, hogy kiszolgáljunk. Emberbarátnak lenni, hiszen emberekkel foglalkozni a legnehezebb és itt gyakran 5 perc alatt kell kihozni a maximumot. Ha nem vagy elég kedves, nyitott vagy érdeklődő és csak munkának tekinted, akkor inkább ne csináld! Ez egy elhivatottság. ezen felül nagyon jó pont, ha van szépérzéked és szereted a virágokat.

 

Kérem, írja le egy munkanapját, mondjuk Anyák napja vagy Nőnap idején?

Egy nagy nap előtt már hetekkel megkezdjük a tervezést, Mennyi virág fogyott az előző évben? Milyen napra esik a nagy nap? Mennyi megrendelésünk van? Általában néhány nappal előtte beszerezzük a virágokat és előkezeljük őket. Ilyenkor már folyamatos a pörgés. A napján sokkal korábban bemegyünk és ízlésesen kipakoljuk az árut, utána jön a roham. Sokszor enni sincs időnk, mert annyian jönnek, de nem is ez a lényeg. Esti órákban rendrakás, romok eltakarítása. Megbeszéljük a napot, készülünk a másnapra.

 

„Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet” állítja egy mondásunk. A virágok ugyanúgy tipizálhatók, mint az emberek?

Igen ugyanúgy tipizálhatók a virágok is. Van egyszerű, kedves virág, mint a frézia, tulipán, amit mindenki szeret. Van az elegáns, mint a rózsa és a liliom, ezek a hangsúlyosabb virágok. Kicsit pórias a gerbera, szegfű, krizantém. Extra, mint például a Strelizia, Curcuma. És ugyanígy kategorizálhatóak a kiegészítő zöldek is.

 

Mi vagy ki motiválta az eladói szakma választását? Miért a virágbolti kereskedelem érdekli?

Véletlen lettem virágkötő, de előtte kertészetben dolgoztam, tehát a kötődés már adott volt. Belecsöppentem és itt ragadtam, immáron 23 éve, kivéve, amikor itthon voltam a gyerekeimmel.

 

Tapasztalatai szerint, milyen az emberek (általánosságban) virágvásárlási szokásai?

A virágvásárlási szokások nagyon eltérőek. Nálunk inkább az általánosabb virágokat kedvelik, a nagyobb alkalmakkor keresik az extrább, drágább virágokat. Egyre kevesebb az olyan vásárló, aki csak úgy visz haza virágot a vázába, kivárják a:- Virágot kell venni időszakot, az asszonynak szülinapja van!!

 

Mit üzen azoknak a pályakezdő fiataloknak, aki a virágboltos vagy más terület eladói szakma kitanulását tervezik?

A türelem és az empátia a legfontosabb. Sokat mosolyogni, mert az sokat lendít a sikeren. Hozzánk sok idős ember jár, szeretnek beszélgetni. Nem baj, ha az ember nyitott a más bajára és elfogadó. Legyen kreatív, sokszor ránk bízzák a döntést és tőlünk várják, hogy személyre szabott csokrokat kreáljunk. A lényeg, hogy szeresd az embereket és a virágokat. Nagyon sokan „kihullanak” az első pár év után, mivel a kiszolgálás csak a munka 30-40 %-a, a fennmaradó a háttérmunka. Takarítás, hűtőpucolás, virágöntözés, portörlés, boltrendezés.

 

Köszönöm az interjút!